Categorieën

Herinneringen aan de berg

Thema's: Bevrijding van Nederland, Bombardement, Onderduiken

Locatie: Maastricht, Nederland

Door: Celine Daemen

Dit verhaal is van Fransje (1939). Zij werd geboren in het centrum van Maastricht. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak was Fransje één jaar oud. Tijdens de bevrijding van Maastricht in 1944, toen ze vijf was, schuilde ze samen met haar zwangere moeder en vijf broertjes en zusjes in de schuilkelders van de Sint Pietersberg.

PERSONAGESFRANSJE
DIMPHY
Dimphy speelde mee in de voorstelling, deze scène is gebaseerd op het gesprek dat zij met Fransje had)

FRANSJE zit links vooraan en kijkt naar het publiek. Ze zit op een stoel en beweegt en klinkt fragiel, als een vrouw van tachtig. Ze is grappig, enthousiast en hartelijk. Ze lacht veel en vindt het leuk om haar verhaal te delen. FRANSJE blijft met haar blik op het publiek gedurende de scène. DIMPHY staat rechts. Ze schakelt tussen het telefoongesprek met FRANSJE en het naar het publiek praten, als een verteller

FRANSJEHallo?
DIMPHYHallo Fransje, met Dimphy
FRANSJEJa…
En met wie spreek ik?
DIMPHYMet Dimphy!
FRANSJEMet Dimphy
Ja
Nou leuk dat je belt!
DIMPHYHoe is het met u?
FRANSJENou, ja, prima!
DIMPHYNadat Fransje me vertelt wat ze vandaag allemaal heeft gedaan,
vraag ik haar of ze zich kort zou kunnen voorstellen
FRANSJEIk zal wel stotteren hè!

Ze lachen

DIMPHYMaakt niet uit!
FRANSJEMaakt niet uit
Dat knippen jullie er wel uit
DIMPHYKomt helemaal goed
FRANSJENou
Ik ben Fransje Povel Speleers
En ik heb in september 1944
in de grotten van de Sint Pietersberg in Maastricht gelogeerd
omdat onze familie werd geëvacueerd
Oké?
DIMPHYJa, dankjewel!
Fransje blijkt één van de tweeduizend mensen te zijn
die in 1944 in de schuilkelders van de berg verbleven
Ze was 1 jaar oud toen de oorlog uitbrak
Ik vraag naar haar eerste herinnering
FRANSJENou ik herinner me alleen dat toen ik een keertje…
Want je onthoudt wat indruk heeft gemaakt, hè…
In een apart kelderkamertje, daar sliepen mijn ouders
En ik mocht toen daar ook een keertje slapen
en toen ging er een luchtalarm af, gevolgd door een bombardement
En ik had toen als kind het idee
dat daar met tafels en stoelen werd gesmeten
Je hebt geen idee wat een bom is
Dat lawaai, dat helse kabaal
En ik dacht ‘oh, al die tafels en stoelen, die komen boven op me’
Dus ik gillen natuurlijk
en krijsen om mijn mama,
Maar mijn mama kwam niet,
en waardoor was dat…
DIMPHYFransje vertelt me dat haar ouders het huis hadden verlaten
Om in een andere, betere kelder de bombardementen af te wachten
Ze waren Fransje in alle haast vergeten
FRANSJEIk had dus de ereplaats, maar ik was wel vergeten
Kijk, zoiets onthoud je dan als kind
DIMPHYWat Fransje ook niet is vergeten, is haar tijd in de Sint Pietersberg
Ze vertelt ons dat de Duitsers in bunkers boven op de berg zaten
Er werd verwacht dat de geallieerden via Maastricht zouden trekken
Uit angst voor een gevecht 
– dat achteraf gelukkig nooit heeft plaatsgevonden,
werd een aantal mensen ondergebracht in de Sint Pietersberg
FRANSJEMama ging met haar zes kindertjes de berg in
Daar was zo’n inham, herinner ik me
Waar balen stro lagen en karbietlampen
Er was geen elektriciteit
Dat herinner ik me aan de geur
Daar sliepen we dan
En daar aten we dan ook uit gaarkeukens
DIMPHYIk ben onder de indruk van hoeveel Fransje zich nog herinnert
Ze vertelt dat je bepaalde dingen nooit vergeet
FRANSJEIk denk de geur
Dat blijft het langste hangen
Die karbietlampen, dat het donker was
Het was natuurlijk heel vochtig en benauwd
En veel mensen
En dat stro waar je dan op moest slapen
Dat blijft hangen
En dat het allemaal zo vochtig rook, en ja, donker
Toch wel iets engs had het
Ik denk dat ik me er niet veilig voelde
Ik denk dat mama de veilige plek was
Maar niet de grotten
DIMPHYTijdens het gesprek dwaal ik even af
Ik stel me zo voor dat ik daar ben, op die plek waar Fransje ook zat
En ik zie Fransje daar zitten
tussen tweeduizend vreemden in een overvolle grot
Het is er donker en het ruikt vochtig
Ik ben opgelucht als ik mijn ogen weer open doe
en zie dat ik hier ben
in het theater

In mei 2020 ging de podcast ‘Terwijl we binnen blijven’ in première (regie: Celine Daemen, assistent: Ezra Koppejan – productiehuis: Kumulus Maastricht). Een podcast waarin jongeren zich verdiepten in de verhalen over de grotten van Maastricht en op zoek gingen naar helden en mythen. Een zoektocht naar wat waar is, maar ook naar wat we graag willen geloven. Dit is één van de alternatieve vormen waarmee Theater Na de Dam tijdens de eerste Covid19-lockdown van 2020 toch doorgang kon vinden.