Dit verhaal is geschreven dankzij een groep kinderen die in Almere onderzoek deed naar de Tweede Wereldoorlog en het slavernijverleden. In de zoektocht naar achtergrond en identiteit bleken de kinderen door één ding verbonden: weerbaarheid. In het eerste deel van het onderzoek stonden verhalen over de Tweede Wereldoorlog in Nederland centraal.
PERSONAGES | MEVROUW MEISJE |
MEVROUW zit naast MEISJE. Ze praten samen over vroeger
MEVROUW | Nee, mijn vader wilde er nooit veel over vertellen En aan mijn mans kant wilden ze dat al helemaal niet Ze wilden de ellende vergeten Mijn opa, de vader van mijn moeder, is met het tweede bombardement op Rotterdam getroffen door een granaatscherf Ze woonden boven de groentewinkel Dus met elk alarm vlogen ze naar beneden, onder de trap Maar mijn opa was nieuwsgierig naar wat er buiten gebeurde Dan keek hij bij het raam En toen ging het dus mis Ja, dat had een hele grote impact Hij had zeven kinderen Ik heb er zelf niks van meegekregen, ik ben van net na de oorlog Maar de verhalen erover… Die ken ik wel Die verhalen vormen je |
MEISJE | Dat snap ik |
MEVROUW | Vind jij het eigenlijk belangrijk dat deze verhalen verteld worden? |
MEISJE | Ja, dat vind ik wel Want mensen die over veertig jaar leven moeten ook weten wat er toen is gebeurd Met dit soort verhalen kun je dat vertellen En kun je proberen je erin te verplaatsen |
De volgende tekst doen ze samen – de stem van toen, en de stem van nu
SAMEN | Ik was nog maar een kind Vrolijk, blij, druk Ik was het niet gewend Geweld, angst, schoten Ik ging gewoon naar school Nu kan dat niet meer Ik had veel vrienden Nu weet ik niet eens waar ze zijn Ik had honger Ik had al dagen niet gegeten Dus weer met angst naar buiten om eten te halen met die consumptiebonnen Want ja, ik had honger Ik had al dagen niet geslapen De wallen onder mijn ogen Weer aan het lopen met angst Want ja – boem, knal, weg Ik ging onderduiken Op een plek met wel duizend mensen Slapeloze nachten, bijna geen eten en de ziektes gingen er rond Vrienden, weg Familie, weg Wat moet ik zonder ze, waar moet ik heen? Ik zet het recht Ja Ik zet het recht |
In 2022 gingen de drie afleveringen van ‘Vrijheidsdrieluik’ in première (regie: Aristo Mijnals, Fiona Kelatow en Sandy Pieterse – productiehuis: BonteHond). Drie theatermakers werkten met tien kinderen aan het thema weerbaarheid, in drie delen: de Tweede Wereldoorlog in Nederland, het slavernijverleden en de Tweede Wereldoorlog in Indonesië. Gekoppeld aan drie belangrijke data: 4 en 5 mei (Herdenkingsdag en Bevrijdingsdag), 1 juli (Keti Koti) en 15 augustus (Nationale Indiëherdenking). De afleveringen vormen samen een bijzonder vrijheidsdocument. De aflevering over de Tweede Wereldoorlog is hier terug te kijken.